In de maand december staat voor alle studentenzwemmers naast Sinterklaas, Kerst en de tentamens ook de tweede ronde van de studenten zwemcompetitie op het programma. Vrijdagavond reisden de die-hards al door de natte sneeuw naar Amsterdam voor een gezellige preborrel. Zaterdag was het Sloterparkbad (25m) het decor voor de spannende tweede ronde. Nog nooit waren er zo veel deelnemers als nu: 476 zwemmers. De inschrijflijsten beloofden spektakel, dit werd helemaal waar gemaakt!

De wedstrijd ging van start met de estafette over 4x50m schoolslag gemengd. Al in de eerste 50 meter is het eerste Stichting NSZK record verbroken: zowel Elise Pennings (Nayade, Eindhoven) en Irene Teufer (SPONS, Amsterdam) zwommen onder het oude Stichting NSZK record van 33.07. Elise tikte 3 honderdsten van een seconde eerder aan dan haar concurrent uit Amsterdam en heeft met 32.29 nu het record in handen.

Het team van De Golfbreker uit Groningen kwam op deze estafette goed uit de blokken, maar in de laatste meters werden zij voorbij gezwommen door Ties Elzerman van SPONS. Hij tikte voor zijn team na 2.03.57 aan, een verbetering van het oude record met maar liefst 5 seconden!

Tijdens de individuele afstanden was er voor veel verenigingen reden tot gejuich. De winnaars kwamen vanuit verschillende hoeken, wat de wedstrijd extra leuk maakt. Een greep uit de winnaars: Sven Kardol (Wave, Delft) en Annelinde Veldman (Golfbreker, Groningen) 100m rugslag, Kingue Struijf (SPONS, Amsterdam) 50m en 100m vlinderslag, Rick van Hamond (Nayade, Eindhoven) en Manon Koster (Tiburon, Maastricht) 400m wisselslag en Florian Kink (Aquifer, Wageningen) 50m vrije slag.

In Amsterdam sneuvelden naast de twee records op de begin estafette ook vele andere records. Ties Elzerman (SPONS) scherpte zijn record op de 50m schoolslag aan naar 27.36 en kwam op de dubbele afstand tot 1.00.60. Irene Teufer (SPONS) zwom op dezelfde afstand 1.10.60 en daarmee verdwijnt een stokoud record uit 2007 uit de boeken. Op de 100m vlinderslag snelde zij naar 1.02.50, wat ook goed was voor een verbetering van het record.

Aan het eind van de middag maakten de estafetteteams onder luide aanmoediging hun opwachting. Zowel bij de heren als bij de dames zorgde dit voor vuurwerk en weer verbeteringen van records! Op de 4×50 vrij heren zwom SPONS naar 1.32.75 en zorgde Kingue Struijf als startzwemmer met 22.43 voor de kers op de taart: ook een verbetering van het record 50 vrij mannen. Elise Pennings (Nayade) deed hetzelfde op de 100 vrij bij de damesetafette. In 57.67 verbeterde zij het record 100m vrije slag dames.

De estafette was tot op de laatste meter een bloedstollende strijd tussen de Golfbrekers en SPONSjes. In 3.56.93, een nieuw record, tikte Irene Teufer van SPONS een fractie van een seconde aan voor Naomi Hofsink van De Golfbreker.

Na de wedstrijd konden alle zwemmers een “happy meal” ophalen waar heerlijk van gesmuld werd. ’s Avonds werd er in de binnenstad van Amsterdam gefeest. Er liepen vele minions, cupcakejes en feestmutsen rond, want dit keer was het thema kinderfeessie. Met de klok van 12 uur werd de uitslag bekend gemaakt. Met 11 punten verschil mocht SPONS in eigen stad de beker in ontvangst nemen. De Golfbreker blijft koploper in de tussenstand, en ook de strijd om de plekken drie tot en met vijf is nog niet gestreden!

SPONS bedankt voor de organisatie en het enthousiasme. De competitie gaat op 28 april verder in Eindhoven. Daarvoor komen alle studenten op 24 februari samen in Alphen aan de Rijn voor het NK Studenten.

Ben je student en wil je graag een keer sfeer proeven? Doe dan mee aan dit NK Studenten! Op de website van Stichting NSZK (www.stichtingnszk.nl) en KNZB  (https://www.knzb.nl/vereniging__wedstrijdsport/wedstrijdsport/zwemmen/kampioenschappen/nk_studenten/)  vind je meer informatie.

De individuele uitslag kan gedownload worden door hier te klikken

Uitslag tweede competitieronde

1. A.S.Z.V. SPONS 1081,06