Terwijl de rest van Nederland nog aan het nagenieten of aan het bijkomen was van Koningsdag, reisden studentenzwemmers af naar Eindhoven voor de derde ronde van de studentenzwem competitie. Ditmaal vond er geen preborrel plaatsvond, startte iedereen fris in het Pieter van den Hoogenband zwemstadion, waar de wedstrijd plaatsvond in het 50 meter bad.

Na de nodige NS-vertraging, waardoor de wedstrijd een halfuurtje werd uitgesteld, kon de wedstrijd beginnen met de estafette 4x50m vlinderslag mix. Deze ontzettend spannende strijd tot op de laatste meters, kende maar liefst twee winnaars: Nayade (Eindhoven) en SPONS (Amsterdam). Het team van De Golfbreker (Groningen) werd nipt derde met drie tienden verschil.

Aan aanmoediging vlak langs de badrand was geen gebrek, zowel bij de estafettes als de individuele afstanden. Dit kwam de sfeer in het grote zwembad ten goede! Er werd niet voor niets gejuicht, want ondanks de feesten op Koningsdag werden veel goede tijden gezwommen. Ties Elzerman (SPONS) verbeterde tweemaal zijn eigen record op de schoolslagafstanden. De nieuwe recordtijden staan nu op 27.76 (50m) en 1.02.83 (100m). Noa Oldenhof (SPONS) verbeterde het record op de 200m rugslag naar 2.32.51. In deze race bleef zij Tialda Prins (De Golfbreker) nipt voor.

Een mooie race was te zien op de heren 50m vrije slag. Maar liefst drie mannen, Jeremy Kostons (Tiburon), Rick van Hamond (Nayade) en Miguel Nunes (Wave) kwamen tegelijk richting de muur en dit resulteerde in een ex aequo: 25.15.

In de afsluitende estafettes, het spektakelstuk van de middag, kwamen de dames van de Golfbreker (Tialda Prins, Anouk Dijkstra, Anne Fleur Willemsen en Karin Groen) tot een nieuwe recordtijd op de 4x50m wisselslag: 2.04.93. Hiermee bleven zij de Nayade-dames voor die de laatste meters toch erg dichtbij kwamen. Bij de heren zwom het team van SPONS naar de winst in 3.35.27.

Na de wedstrijd verplaatste iedereen zich naar studentenvereniging ESV Demos, waar werd gegeten en gefeest. Om in oranje sferen te blijven was het thema Netflix & Willy. In oranje outfits werd goed gedanst en gejuicht toen de uitslag om twaalf uur bekend werd gemaakt. Met vier punten verschil mocht SPONS de nieuwe wisselbeker in ontvangst nemen. In het algemeen klassement blijft Golfbreker met maar liefst 73 punten voorsprong de koploper. Organiserende vereniging Nayade maakte een mooie sprong van de 5e naar de 3e plaats in de tussenstand. De uitslag van de ronde en de tussenstand zijn hieronder te vinden.

Organiserende vereniging Nayade, ontzettend bedankt voor de organisatie en enthousiasme. In Maastricht op 16 juni vindt de laatste ronde en de ontknoping van dit seizoen plaats. We zien iedereen graag daar!

De individuele uitslag kan gevonden worden door op deze link te klikken

Uitslag derde competitieronde

1. A.S.Z.V. SPONS 1116,59