NSZK

De studenten zwemcompetitie, kortweg NSZK, bestaat uit vier wedstrijden per seizoen en is toegankelijk voor studentenzwemmers afkomstig van het HBO en WO die bij een studenten zwemvereniging lid zijn die is aangesloten bij de Stichting NSZK.  Momenteel strijden er 12 verenigingen om de titel in de competitie. Elke vereniging organiseert minimaal een keer per drie jaar een NSZK, wat dus betekent dat de NSZK’s elke keer in een andere stad zijn. Een NSZK-weekend begint met een preborrel op de vrijdagavond. Zaterdag is de wedstrijd, waarna er met z’n allen gegeten wordt. Het weekend wordt afgesloten met een spetterend feest. Kenmerkend aan de wedstrijden is dat elk niveau welkom is en ook aanwezig is. Van de beginnende zwemmer die voor het eerst een wedstrijd zwemt tot aan zwemmers die op nationaal niveau presteren. Deelnemersaantallen liggen vaak rond de 400 deelnemers.

Klassement en uitslagen

De eindstand van seizoen 2018-2019 is als volgt:

1. A.S.Z.V. SPONS 4334.27
2. G.S.Z.V. De Golfbreker 4379.50
3. E.S.W.Z.V. Nayade 4736.15
4.USZ&WF Het Zinkstuk4819.10
5.MSZV TIburón4867.01
6.Hydrofiel4887.25
7.DSZ WAVE4979.28
8.ZPV Piranha5019.78
9.Ragnar5028.26
10.Aquamania5289.69
11.SZV Aquifer5590.98
12.TSWV Avalon5802

Puntentelling NSZK

Bij het NSZK gaat de puntentelling anders dan bij de reguliere KNZB-competitie. Dit komt omdat bij de reguliere KNZB-competitie de langere afstanden relatief zwaarder wegen (als je een diskwalificatie en vervangende tijd op een lange afstand krijgt, verlies je veel meer punten dan als dit op een 50 meter gebeurt). In het studentenzwemcircuit hechten wij waarde aan de toegankelijkheid van de wedstrijden. Daarom worden alle 50 meters bij elk NSZK gezwommen en in de puntentelling tellen korte afstanden even zwaar mee. Hoe dit werkt, kun je hieronder lezen.

De puntentelling gaat als volgt: voor elk programmanummer telt/tellen de snelste zwemmer(s) mee in de puntentelling. Hoeveel zwemmers er mee tellen, hangt af van de afstand:

• 50m nummers: 2 zwemmers
  • 100m nummers: 2 zwemmers
  • 200/400m nummers: 1 zwemmer
  • Estafettes: 1 team

Als een vereniging onverhoopt geen (tweede) zwemmer op een programmanummer heeft, wordt er een vervangende tijd ingevuld. Deze tijd correspondeert met 180 FINA-punten voor de desbetreffende afstand/slag/geslacht. Ook als de snelste(en/of tweede) zwemmer langzamer zwemt dan de vervangende tijd, wordt de vervangende tijd genoteerd.

De tijden worden vervolgens teruggerekend naar 50 meter tijden. Dat betekent dat een 100 meter tijd door 2 wordt gedeeld, en een 4×100 vrij estafette-tijd door 8. Dit is het puntenaantal. Alle punten worden vervolgens bij elkaar opgeteld, en dat is het puntentotaal voor de vereniging. Voor de punten geldt dus: hoe lager, hoe sneller, dus hoe beter.

Programma en bepalingen

Het zwemprogramma van seizoen 2018-2019 is via deze link te downloaden.

Op een aantal punten wijkt de NSZK-regelgeving af van de KNZB-regelgeving. Het gaat om de volgende punten:

1. In de KNZB-competitie mogen deelnemers altijd vervangen worden. Bij NSZK’s geldt dit alleen voor estafettezwemmers, individuele zwemmers mogen niet vervangen worden. (HR artikel 3.12) Dit ter ontlasting van de jury, die in het verleden bijzonder veel stress beleefde aan alle wijzigingen in het programma.
  2. De puntentelling bij het NSZK wijkt af van die bij de reguliere KNZB-competitie. Zie kopje “Puntentelling NSZK”.
  3. Bij NSZK’s hoeven deelnemers niet perse een startnummer te bezitten. Hiervoor vraagt Stichting NSZK jaarlijks dispensatie aan bij de KNZB. Startvergunningshouders kunnen zich wél met hun startnummer inschrijven, gezwommen tijden tellen in het officiële circuit dan ook mee.
  4. Bij het NSZK kunnen deelnemers maar op maximaal 2 individuele afstanden worden ingezet. Deze regel is er omdat het studentenzwemmen jaarlijks groter wordt en de wedstrijden daarmee steeds langer worden.

Records

De snelste tijden ooit gezwommen op een NSZK, de NSZK records, zijn te vinden via deze link.